آیا درباره شرکت تنسنت شنیدهاید؟ با ورود اینترنت به چین، شرکت تنسنت (Tencent) کار خود را آغاز کرد و با پیام رسان ICQ شروع به فعالیت نمود. امروزه این پیام رسان بومی بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد و تنسنت تنها به پیام رسانی محدود نمیشود؛ این شرکت حوزههای متنوعی از جمله محتواهای دیجیتال، موسیقی، شبکههای اجتماعی، فین تک، سرگرمی و بازیهای ویدئویی را تحت سیطره خود دارد. تنسنت در زمینه بازیهای ویدئویی با بالاترین درآمد جهانی، به عنوان باارزشترین شرکت آسیا نیز شناخته میشود. تا انتهای این مقاله دانشگاه کسب و کار را همراهی کنید تا در کنار هم، بیشتر درباره این شرکت بزرگ بخوانیم.
شرکت تنسنت: غول فناوری چین
شرکت تنسنت چیست؟
تنسنت یک شرکت چینی است که خدمات و محصولات متنوعی را در حوزههای مختلف ارائه میدهد. از جمله محصولات محبوب این شرکت میتوان به اپلیکیشن ویچت (WeChat) اشاره کرد که یکی از پرکاربردترین پیامرسانها و شبکههای اجتماعی در جهان است.
ویچت با قابلیتهای متعدد از جمله پیامرسانی، پرداختهای دیجیتال و خدمات ابری، توانسته است میلیونها کاربر را به خود جذب کند. تنسنت همچنین یکی از بزرگترین شرکتهای بازیسازی در جهان است. بازیهای معروفی همچون لیگ آو لجندز (League of Legends) و پابجی (PUBG) تحت مالکیت این شرکت قرار دارند. بخش بازیهای تنسنت نه تنها در چین بلکه در بازارهای بینالمللی نیز بسیار موفق بوده و سهم قابل توجهی از بازار جهانی بازیهای آنلاین را به خود اختصاص داده است.
بررسی جذابترین سرمایهگذاریهای شرکت تنسنت
جالب است بدانید که سرمایهگذاریهای شرکت تنسنت تنها به شرکتهای بزرگ محدود نمیشود. این شرکت در بیش از 800 کسبوکار نوپا در حوزههای مختلف نیز سرمایهگذاری کرده است. این تنوع در سرمایهگذاریها باعث شده که تنسنت نهتنها عملکرد اقتصادی بینظیری داشته باشد، بلکه به عنوان یک نیروی محرکه برای استارتاپها نیز شناخته شود. در این مقاله، قصد داریم به داستان ما هواتنگ بپردازیم؛ کسی که با تاسیس تنسنت، ثروتمندترین فرد در پرجمعیتترین کشور جهان شده است. ماجرای موفقیت ما هواتنگ و تنسنت بسیار جذاب است و مطمئناً از شنیدن آن لذت خواهید برد. با تیم دانشگاه کسب و کار همراه باشید و تا انتهای این مقاله با ما بمانید.
ما هواتنگ مدیر عامل شرکت تنسنت!
ما هواتنگ، بنیانگذار و مدیرعامل کنونی شرکت Tencent، که بیشتر با نام مستعار “پونی” شناخته میشود، در سال 1971 در شهر چائویانگ در استان گوانگ دونگ چین متولد شد. در دوران نوجوانی، خانوادهاش به منطقه اقتصادی تازهتأسیس شنژن مهاجرت کردند، جایی که پونی تحصیلات خود را آغاز کرد.
از کودکی، پونی به ستارگان و آسمان شب علاقهمند بود. در دوران دبیرستان، این علاقهاش را با جدیت پیگیری کرد و ریاست باشگاه نجوم مدرسه را بر عهده گرفت. ستارهشناسی همچنان یکی از علاقهمندیهای اصلی پونی است و او به فعالیتهای خود در این زمینه ادامه میدهد. در سال 1989، پونی تصمیم گرفت وارد دانشگاه شود و در آزمون ورودی دانشگاه شنژن شرکت کرد.
داستان زندگی پونی ما هواتنگ، مردی که از علاقه به آسمان شب به یکی از بزرگترین کارآفرینان فناوری چین تبدیل شد، نمونهای الهامبخش از ترکیب اشتیاق و پشتکار است.
ورود ما هواتنگ به دانشگاه
با تمام علاقهای که پونی به رشته ستارهشناسی داشت، برای ادامه تحصیلاتش در دانشگاه، رشته مهندسی کامپیوتر را انتخاب کرد. در دانشگاه، سر به زیر بودن و خجالتی بودن پونی زبانزد همه بود. اما در همین دوران بود که علاقهاش به زبان برنامهنویسی C++ را کشف کرد و با تلاش فراوان تصمیم گرفت در این زمینه پیشرفت کند.
پونی با سختکوشی و پشتکار، در عرض دو سال به یک برنامهنویس حرفهای تبدیل شد. او در خاطراتش با شور و هیجان تعریف میکند که یکی از سرگرمیهای مورد علاقهاش در دوران دانشگاه، برنامهنویسی ویروسهای مختلف کامپیوتری بود. او و دوستانش با این ویروسها کامپیوترهای عمومی دانشگاه را قفل میکردند و از اینکه دیگر دانشجویان نمیتوانستند از آنها استفاده کنند، کلی میخندیدند!
در سال 1993، رسیدن به پایان دوران دانشجویی و شروع مرحلهی جدیدی از زندگی برای پونی، یک تجربهی جذاب و پرشور بود. پونی با موفقیت از دانشگاه شنژن فارغالتحصیل شد و وارد مرحلهی جدیدی از زندگی حرفهای خود شد. اولین قدمهایش در دنیای شغلی با دریافت حقوقی اولیه از شرکت China Motion Telecom Development آغاز شد. این فرصت نه تنها به او امکان کسب درآمد فراهم کرد بلکه به عنوان یک توسعهدهنده نرمافزارهای کاربردی برای پیجرها، او را به دنیایی از فناوری و نوآوری وارد کرد.
اما پونی تنها به یک شغل محدود نشد، او از فرصتهای دیگر نیز بهرهبرداری کرد و به عنوان ناظر فنی تماسهای اینترنتی در شرکت Runxun فعالیت کرد. این تجربههای متنوع، به او فرصت آشنایی با پدیدههای جدیدی مانند FidoNet داد و او را به جهانی از دانش و تحقیق واداشت. این سفر حرفهای پونی، نشان از این دارد که همواره برای کسب دانش و تجربه باز است و همواره به دنبال رشد و پیشرفت در مسیر حرفهای خود میگردد.
مقالات پیشنهادی مرتبط: برای تکمیل دانستههای خودتان در این زمینه توصیه میکنیم مقالات پیشنهاد کار تولیدی، شرکت تنسنت و شرکت آمازون را در رسانۀ دانشگاه کسبوکار حتما مطالعه کنید.
داستان پونی و FidoNet
پونی، یک برنامهنویس پرانرژی بود، که با کشف FidoNet، دنیای پیامرسانی را تغییر داد. او به شدت به این نرمافزار پر از امکانات علاقهمند بود و به سرعت یکی از کاربران فعال آن شد. این تجربه او را به فکر انتقال این فناوری به کشور خود، چین، انداخت. او وبسایت Ponysoft.net را برای ایجاد یک نسخه محلی و اختصاصی از FidoNet برای جامعه برنامهنویسان چینی راهاندازی کرد. این وبسایت، ابتداییترین قدم در مسیر استارتاپی که او بعدها با Tencent آغاز کرد. با ما همراه شوید تا این سفر از ترشح تا شکوفا، ادامه یابد.
داستانی درباره کپی تا اصل!
پونی چند سال متوالی را در زمینه فناوریهای مختلف در رابطه با پیام رسانیهای آنلاین صرف کرد که باعث شد تجربههای زیادی را از این راه به دست بیاورد. در سال 1998 پونی تصمیم گرفت که از عنوان شغلی ای که در شرکت Runxun داشت استعفا دهد. ایدهای جدید در ذهن او آمده بود که دوست داشت آن را عملی سازد. به همین دلیل با چند تا از همکلاسیهای قدیمی و دوستانش تماس گرفت.
پونی با آنها درباره ایده کسب و کاری که به ذهنش رسیده بود صحبت کرد. آنها ساعتهای زیادی را صرف تحلیل کردن ایده پونی کردند. در نهایت نتیجه بحثهایی که داشتند تصمیم گرفتند که کسب و کاری جدید را آغاز کنند که در حوزه پیامرسانهای آنلاین فعالیت میکند. ارتباطات اینترنتی هدفی بود که آنها دوست داشتند دنبال کنند و حتی در جلسه اول با یکدیگر نام کسب و کار را نیز انتخاب کردند.
نام tencent در همان جلسه اول بر روی این کسب و کار جدید گذاشته شد. در چند ماه اول آنها نتوانستند ایده خود را به صورت تمام و کمال و آن طور که میخواستند عملی کنند. به همین دلیل tencent در آن ماهها به فعالیتهایی همچون طراحی سایت، تأمین کننده خدمات نرم افزاری که بیرون سپاری شدهاند و توسعه نرم افزارهای مختلف برای مشتریانی که خارج از کشور چین قرار دارند پرداخت. سال 1998 پونی در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت میکند تا با تکنولوژیهای جدید آشنا شود. در آن کنفرانس مطبوعاتی نام ICQ را میشنود. پونی به محض روبهرو شدن با این نرم افزار جدید که ICQ نام داشت متوجه میشود که این میتواند یک فرصت فوقالعاده باشد تا کسب و کار کوچک تنسنت را آن طور که دوست دارد توسعه دهد.
ICQ و تأثیر آن در توسعه شرکت تنسنت
همان طور که در قسمت قبلی اشاره کردیم پونی آشنا شدن خودش را با نرم افزار ICQ همانند یک فرصت تلقی میکرد که میتوانست کسب و کار کوچک خودش را همان طور که در ذهنش تصور میکرد توسعه دهد.
OICQ نام اولین محصول شرکت تنسنت میباشد.
پایه اولین محصول شرکت همان نرم افزاری بود که این ایده را به ذهن پونی آورد. اوایل سال 1999 بود که پونی تصمیم گرفت نسخه اولیه OICQ که تغییر اندکی نسبت به ICQ داشت را به صورت رایگان در دسترس مردم کشورش قرار دهد و نتیجه و بازخورد آنها را بگیرد.
در همان چند ماهی که OICQ به صورت رایگان استفاده میشد به محبوبیت بسیار زیادی رسید. مردم در بازخوردهایی که به شرکت مینوشتند درباره مزیتهای این نرم افزار مواردی همچون سازگاری این پیام رسان آنلاین با زیرساختهایی که کشور چین برای ارتباط قرار داده است، رابط کاربری به زبان چینی و قابلیتهای مناسب را ذکر میکردند.
این محبوبیت به حدی رسیده بود که تا پایان سال 1999 در نرم افزار OICQ حدود یک میلیون کاربر به صورت فعال عضو بودند. محبوبیتی که این نرم افزار به صورت ناگهانی به دست آورده بود مشکلاتی نیز با خود به همراه داشت. شرکت AOL که دارنده نرم افزار ICQ اصلی بود ناگهان متوجه این محبوبیت شد و تصمیم گرفت که از شرکت تنسنت شکایت کند. AOL بر این باور بود که شرکت tencent حقوق مربوط به مالکیت معنوی ICQ را رعایت نکرده است و آن را زیر پا گذاشته. به همین دلیل درخواست غرامتی بالغ بر ده میلیون دلار از کسب و کار کوچک پونی کرد. در آن سالها حباب دات کام نیز دچار رکود اقتصادی شده بود و این موضوع نیز شرایط را برای پونی سختتر میکرد.
مقالات پیشنهادی مرتبط: برای تکمیل دانستههای خودتان در این زمینه توصیه میکنیم مقالات شرکت گوگل، انواع کار در منزل و کار و کاسبی در منزل را در رسانۀ دانشگاه کسبوکار حتما مطالعه کنید.
شروع دوباره شرکت تنسنت
به این جا رسیدیم که شرکت AOL تصمیم گرفت از شرکت تنسنت شکایت کند و درخواست غرامت سنگینی نیز از این شرکت به دلیل زیر پا گذاشتن حقوق مالکیت معنوی نرم افزار ICQ انجام داد. با توجه به رکود اقتصادی ای که در آن سالها وجود داشت شرایط برای پونی بسیار دشوار شده بود. او تمام تلاشش را کرد که از بانکهای مختلفی وام دریافت کند که بتواند علاوه بر پرداخت بدهیاش به شرکت AOL کسب و کار کوچک خودش را نیز سرپا نگه دارد. اما در نهایت چیزی جز ناامیدی برای او باقی نماند. او در روزهایی که به فروش شرکت تنسنت برای پرداخت بدهیها فکر میکرد ناگهان با شانس بزرگی روبهرو شد.
دو هلدینگ خارجی تصمیم گرفتند بر روی کسب و کار پونی سرمایه گذاری کنند و مبلغ 4 میلیون دلار را به شرکت tencent دادند. پونی پس از پرداخت تمام غرامت شرکت AOL تصمیم گرفت که نام افزارش را به QQ تغییر دهد و از نو شروع کند. او تا این جا یاد گرفته بود که دیگر نمیتواند با کپی کردن کد نرم افزارهای خارجی معروف کسب و کار خودش را توسعه دهد.
پونی تصمیم گرفت مدلی که برای کسب و کار دارد را متحول کند و تلاشش را بکند که با نوآوریهایی که به ذهنش میرسد از این پس به محصولات شرکتهای دیگر وابسته نباشد.
علاوه بر این لازم داشت که از محصولی که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار میدهد برای خود کسب درآمد کند. توکن دیجیتالی با نام QQ اولی قدمی بود که پونی در جهت تحول مدل کسب و کار خود برداشت. ارزش این توکن دیجیتال برابر یک یوان بود. مردم میتوانستند با خرید این توکن در نرم افزار QQ خرید و فروشهای مختلفی انجام دهند.
داستان تحول مدل کسب و کار شرکت تنسنت!
علاوه بر ایجاد توکن دیجیتال پونی نوآوری دیگری نیز به ذهنش رسید.
او تصمیم گرفت نرم افزار QQ را به صورت خاصی برای کاربران شخصی سازی کند به گونهای که آنها احساس خوبی نسبت به صفحه خودشان در این نرم افزار داشته باشند.
به همین دلیل محصولاتی را به نرم افزار اضافه کرد که از طریق کاربر قابل خریداری باشد. مانند زیباییهای مختلفی که کاربران میتوانستند پس از خریداری بر روی آواتار خود در این نرم افزار استفاده کنند. پونی تخفیفهای بزرگ و مختلفی را در نرم افزار QQ اعمال میکرد تا کاربران کمکم عادت کنند تا پولهای خود را در QQ خرج کنند. در آن زمان شمار کاربران فعالی که در QQ عضویت داشتند به حدود سی میلیون نفر رسیده بود. پونی تلاش میکرد با ارائه دادن خدمات مختلف به مردم در نرم افزارش از سی میلیون کاربر فعالی که در QQ قرار داشتند کسب درآمد کند.
با وجود همه موفقیتهایی که پونی از طریق QQ به دست آورد؛ اما تصمیم گرفت فعالیتی جدید را آغاز کند و به ایدهای جدید جامه عمل بپوشاند. سال 2003 پونی تصمیم گرفت که اولین استودیوی توسعه بازیهای ویدئویی را برای شرکت تنسنت تأسیس کند. در این استودیو بازیهای ویدئویی مختلف و اقلام مجازی دیگر برای کاربران قابل خرید بود. کاربران با استفاده از توکنهای QQ اقدام به خرید این اقلام درون برنامه میکردند. بازیهای QQ به گونهای بودند که با روحیات کاربران کشور چین مطابقت بسیار زیادی داشتند. از طرفی دیگر خدماتی که از سمت QQ ارائه میشد بسیار یکپارچه بود. QQ به نیازهای کاربران خود توجه میکرد و تمام تلاش خود را میکرد که هر چه سریعتر مطابق با زیرساختهای محلی خود را توسعه دهد و رشد کند.
ورود شرکت tencent به بورس هنگ کنگ
همه مواردی که در قسمت قبلی مطالعه کردیم سبب شد که محبوبیت شرکت بیش از پیش افزایش پیدا کند. در سال 2004 پونی تصمیم گرفت برای اولین بار شرکت تنسنت را وارد بورس هنگ کنگ کند. سال 2005 نیز پونی حق استفاده از لوگوی QQ را به تولیدکنندگان مختلف فروش رساند. جالب است بدانید در سال 2008 شرکت تنسنت تا حدی بزرگ شد و توسعه یافت که تبدیل به بزرگترین جامعه آنلاین با بیشترین کاربران در سطح جهان شد.
آواتارهای اختصاصی، چت گروهی، بازیهای آنلاین، فروشگاههای آنلاین همه و همه سبب شده بود که شرکت tencent به یکی از سودآورترین شرکتهای جهان تبدیل شود.
بازیهای محبوب خارجی از این پس تحت لیسانس شرکت tencent منتشر میشدند. فروش خدمات ارزش افزوده آنلاین از مهمترین عوامل درآمد شرکت tencent محسوب میشد.
در همان سال 2008 پونی تصمیم گرفت برای توسعه بیشتر کسب و کار خود شروع به سرمایه گذاری در شرکتهای مختلفی بکند. کسب و کارهای جدید در کشور چین، استارتاپهای خارجی و شرکتهای جدید بازی سازی همه و همه مواردی بودند که پونی بر روی آنها مبالغ هنگفتی را سرمایه گذاری میکرد. به همین دلیل پونی رفتهرفته داراییهای شرکت tencent را افزایش داد. با همه موفقیتهایی که پونی تا این جا به دست آورده بود؛
اما باز هم همچنان سایه اتهام کپی کاری ای که شرکت AOL به او زده بود سنگینی میکرد و گاها تبدیل به سوژهای برای مجلات و روزنامهها میشد. حتی برخی پونی را متهم به این موضوع میکردند که ایدههای اصیلی از سمت خود ندارد و فقط با الهام گرفتن از سایر شرکتها جلو میرود. اما این روزها چندان طولی نکشید تا در سال 2010 گوشیهای هوشمندی که میتوانستند به اینترنت متصل شوند محبوبیت زیادی را به دست آوردند.
مقالات پیشنهادی مرتبط: برای تکمیل دانستههای خودتان در این زمینه توصیه میکنیم مقالات شرکت اپل، تعدیل نیرو و کار در منزل بسته بندی را در رسانۀ دانشگاه کسبوکار حتما مطالعه کنید.
شروع وزش بادهای موافق برای شرکت تنسنت
همان طور که در بخش قبلی اشاره کردیم با محبوبیت روز افزون گوشیهای هوشمند، پونی و دوستانش را فرصت را بسیار مناسب دیدند. آنها متوجه بودند که این محبوبیت چه فرصت خوبی را میتواند در اختیار شرکت تنسنت قرار دهد. آنها بی درنگ تصمیم گرفتند بر روی محصول جدیدی کار کنند و آن را در این بازار جدید ارائه دهند. Iphone4 تنها چند ماه بود که در این بازار عرضه شده بود و با علاقه زیادی از سمت کاربران مواجه شده بود. پونی با الهام گرفتن از پیام رسانی به نام kiki تصمیم گرفت پیامرسانی مطابق با گوشیهای هوشمند موجود در بازار ارائه دهد. Weixin نام این پیام رسان در کشور چین بود.
و WeChat نامی بود که این پیام رسان با آن در کشورهای دیگر به شهرت رسید.
احتمالاً شما نیز نام آن را شنیده باشید و یا از آن استفاده کرده باشید. این طور نیست؟ با وجود رویکرد هوشمندانهای که شرکت tencent برای ساخت این نرم افزار به کار برده بود، توانست در مدت کمی و تنها حدود یک سال با رشدی عظیم روبهرو شود. به صورت ماهیانه حدود صد میلیون کاربر در این نرم افزار فعالیت میکردند. رشد این نرم افزار به قدری خیره کننده بود که توانست در همان سال نخست جایگاه خودش را برای همیشه در شبکههای اجتماعی در پرجمعیتترین کشور جهان تثبیت کند.
مروری بر عملکرد پلتفرم wechat
همان طور که میدانید در دهه اخیر wechat پلتفرمی بوده که به صورت متوالی در جهت رشد خودش حرکت میکرده است. جالب است بدانید در حال حاضر حدود یک میلیارد تنها کاربر چینی در این پلتفرم عضو هستند. این کاربران برای اغلب کارهای روزمره خود همچون پرداخت اجاره خانهشان، خرید کردن، موسیقی گوش دادن، سفارش غذا دادن، کیف پول دیجیتال و … از همین پلتفرم و یا برنامههای داخلی wechat استفاده میکنند. عدهای از افراد شرکت تنسنت را به اژدهایی با هفت سر تشبیه میکنند که در تمام زمینهها فعالیت میکند. این شرکت اخیراً فعالیتهای خود را در حوزههای مالی، سرگرمی، خدمات ابری، رسانه و موسیقی و حتی خدمات درمانی بسیار گسترش داده است و بسیاری از بازارها را در دستان خود گرفته است. میتوان مشابه شرکت تنسنت در چین را آمازون در کشور آمریکا دانست.
در کشور آمریکا نیز کلید ورود به بسیاری از بازارها در دستان شرکت آمازون است. شرکتهای کلیددار حتی میتوانند تعیین کنند کدام بازیگر نقش کلیدی فیلم جدید را بگیرد. آنها قیمت کالاهای مختلف در بسیاری از بازارها را تعیین میکنند. دولت کشور چین از قدرتی که شرکت tencent در بازار چین دارد راضی است و در خیلی از موقعیتها آن را حمایت میکند. همین موضوع سبب شده است که بازارهای کشور چین به طور انحصاری در دستان پونی باشد. سایر شرکتهای خارجی که مایل به فعالیت در بازار چین هستند حتماً باید برای ورود ابتدا از دروازه tencent عبور کنند و با این شرکت همکاری کنند.
جایگاه wechat در بازارهای خارجی!
با وجود همه موفقیتهایی که پونی با استفاده از پلتفرم wechat در بازارهای چینی به دست آورد، اما wechat نتوانست عملکرد مناسبی در بازارهای خارجی داشته باشد. بهطوریکه تمامی موفقیتهای شرکت tencent در بازارهای بینالمللی در جایگاه او در بازیهای ویدئویی و همچنین سرمایهگذاریهای متعددش بر روی کسب و کارهای جدید محدود میشود. League of Legends نام بازی ای بود که در سال 2009 شهرت بسیاری به دست آورد و کاربران فراوانی را به خود جذب کرد. نمایندگی انتشار League of Legends و همچنین نمایندگی عرضه آن در کشور چین برعهده شرکت tencent بود. با توجه به محبوبیت روزافزون بازی League of Legends پونی تصمیم گرفت برای خلق ارزشهایی شبیه به League of Legends سرمایه و وقت بیشتری را صرف کند.
پس از این تصمیم پونی سهام مربوط به Riot که یک استودیوی بازی آمریکایی است را خریداری کرد. در سال 2011 بود که پونی تصمیم گرفت با خرید باقی مانده سهام این شرکت مسئولیت توسعه دادن بازیهای ویدئویی این شرکت را برعهده بگیرد. در همان سال بود که شرکت tencent به طور خیلی جدی وارد موضوع توسعه و فروش بازیهای مختلف ویدئویی شد و همین تصمیم شرکت tencent را به شرکتی شناخته شده در سطح بینالمللی تبدیل کرد.
پونی راهبردی را پیش گرفت که بتواند از کاربران قدیمی بازی League of Legends استفاده ببرد. به همین دلیل با تلاش برای استفاده کردن از این کاربران کاری کرد که حدود صد میلیون بازیکن در بازی League of Legends مشغول بازی شوند. League of Legends در طول ده سال برای پونی حدود بیست میلیارد دلار درآمد داشت. League of Legends به قدری در سطح بینالمللی موفق عمل کرد که دیدگاه پونی به کل تغییر کرد. حال او به جای تمرکز کردن بر بازار چین بر روی توسعه و فروش بازیهای ویدئویی در سطح بینالمللی فعالیت دارد.
مقالات پیشنهادی مرتبط: برای تکمیل دانستههای خودتان در این زمینه توصیه میکنیم مقالات شرکت تسلا، کاریابی، پارادایم و استعفا را در رسانۀ دانشگاه کسبوکار حتما مطالعه کنید.
خرید سهام Epic توسط شرکت تنسنت
در قسمت قبلی متوجه شدیم با توجه به موفقیت عظیمی که بازی League of Legends در سطح بینالمللی کسب کرد پونی تصمیم گرفت که تمرکز بیشتری بر روی توسعه و فروش بازیهای ویدئویی در کل جهان کند. او برای تحقق این تصمیم در سال 2012 تصمیم گرفت که حدود چهل درصد از سهام شرکت بازی سازیای به نام Epic را خریداری کند. پونی به خرید سهام شرکتهای بازی سازی مختلف ادامه داد و سهام شرکتهای بزرگی چون Activision/Blizzard و یا بعد از آن Supercell که شرکت بازی سازی موفقی در کشور فنلاند بود را نیز خریداری کرد. سال 2014 شرکت تنسنت به تسلط خوبی در بازار بازیهای ویدئویی رسیده بود و نفوذ خود را تا حد مطلوبی گسترش داد.
در آن سالها تنسنت بر روی بازیهایی که مناسب گوشیهای موبایل بودند تمرکز داشت. در حال حاضر همه مردم دنیا شرکت tencent را به عنوان بزرگترین و سودآورترین شرکت در حوزه بازیهای ویدئویی میشناسند و حتماً تا الان در یکی از بازیهای آن وقت گذراندهاند.
همچنین در حال حاضر این شرکت به خاطر موفقیتهای بزرگی که چه در سطح بینالملل چه در کشور چین به دست آورده است حدود 960 میلیارد دلار ارزش گذاری شده است و به عنوان ارزشمندترین شرکت در تمام آسیا معرفی شده است.
کلام آخر
خیلی خوشحالیم که تا انتهای این مقاله همراه تیم دانشگاه کسب و کار بودید. در این مقاله در کنار هم یاد گرفتیم که شرکت تنسنت یکی از بزرگترین شرکتها در کشور چین است که در حوزه فناوری فعالیت میکند. این شرکت در سال 1998 پایه گذاری شد. در حال حاضر ساختمان اصلی شرکت tencent در شهری که پونی زندگی میکرد؛ یعنی شنژن قرار دارد. در حالی که شعبههای مختلف این شرکت در سرتاسر جهان از کالیفرنیا تا سئول در حال فعالیت هستند.
زمینه فعالیتهای شرکت تنسنت بسیار گسترده است و به یک موضوع خاص ختم نمیشود. این شرکت در کشور چین بازارهای زیادی از جمله رسانههای اجتماعی، تبلیغات، سرگرمی، خدمات ابری، گیمینگ و پخش را در دستان خود دارد. به تعبیری میتوان گفت که tencent کلیددار بازارهای مختلف در کشور چین است. اما در سطح بینالملل بیشتر شهرت این شرکت به دلیل توسعه و فروش بازیهای ویدئویی و همچنین سرمایهگذاریهای مختلف و متعدد بر روی کسب و کارهای فعال در حوزه گیمینگ میباشد.
شما کدام یک از بازیهای این شرکت را میشناسید؟ کدام بخش از زندگی پونی به عنوان بنیان گذار شرکت تنسنت برای شما الهام بخش بود؟
ممنون از مقاله کاملتون تقریبا تمامی بخشهایی که میخواستم رو پوشش داده بود