شرکت مایکروسافت (MSFT)، یکی از بزرگترین شرکتهای فناوری جهان، دستگاههای محاسباتی شخصی، سیستمها و خدمات ابری، نرمافزار و بسیاری محصولات دیگری را تولید میکند. مایکروسافت با محصولاتی که هم برای مصرفکنندگان و هم برای کسبوکارها طراحی میشوند، در طیف وسیعی از صنایع رقابت میکند. شرکتهایی از جمله Apple Inc. (AAPL)، Amazon.com Inc. (MZN)، International Business Machines Corp. (IBM) و Oracle Corp. (ORCL).
در این مقاله دانشگاه کسبوکار چشماندازی از شرکت مایکروسافت و درآمدش برای شما آماده کرده است. همچنین خط مشی و نحوه درآمد این شرکت در این مقاله بیان شده است. با ما همراه باشید.
چشماندازی کوتاه به مقاله
- مایکروسافت دستگاههای محاسباتی، سیستمها و خدمات ابری، نرمافزار و سایر محصولات را به مصرفکنندگان و مشاغل میفروشد.
- بخش ابری هوشمند این شرکت بزرگترین منبع سود و همچنین سریعترین منبع سود آن است. همهگیری COVID-19 تأثیرات مثبتی بر جنبههای خاصی از تجارت مایکروسافت از جمله تجارت ابری و ابزارهای بهرهوری داشته است.
- مایکروسافت در اواسط ژانویه اعلام کرد که قصد دارد شرکت محبوب بازیهای ویدیویی Activision Blizzard را به مبلغ 68.7 میلیارد دلار خریداری کند.
امور مالی شرکت مایکروسافت
مایکروسافت در اواخر ژانویه نتایج مالی سه ماهه دوم سال مالی 2022 خود را اعلام کرد، در دوره سه ماهه منتهی به 31 دسامبر 2021. درآمد خالص با 21.4 درصد افزایش به 18.8 میلیارد دلار رسید.
درآمد فصلی 20.1 درصد نسبت به سال قبل (سال گذشته) به 51.7 میلیارد دلار افزایش یافت. مایکروسافت از درآمد عملیاتی به عنوان معیار سود خود برای سنجش عملکرد بخشهای تجاری خود استفاده میکند. درآمد عملیاتی در سه ماهه سالانه 24.3 درصد رشد کرد و به 22.2 میلیارد دلار رسید.
درآمد سه ماهه دوم مالی از رشد قوی مایکروسافت کلود و سایر خدمات ابری بهره برد. شرکت مایکروسافت همچنین در پروندههای سه ماهه خود خاطرنشان کرد که همهگیری COVID-19 همچنان بر عملیات تجاری و نتایج مالی آن تأثیر میگذارد؛ اما برخی از تأثیرات آن کاهش یافته است. این شرکت گفت که مشاغل تجاری و مصرفی آن از تقاضا برای ابزارهای ابری و بهرهوری خود سود بردهاند.
بخشهای تجاری شرکت مایکروسافت
مایکروسافت کسبوکار خود را به سه بخش قابل گزارش تقسیم میکند و نتایج را بر اساس درآمد و درآمد عملیاتی تقسیم میکند: بهرهوری و فرآیندهای تجاری، ابر هوشمند و محاسبات شخصی بیشتر.
این بخشها بر اساس نوع محصول و جمعیت شناسی مشتری دستهبندی میشوند. به عنوان مثال، بهرهوری و فرآیندهای تجاری، شامل محصولات در چندین پلتفرم و دستگاههای مرتبط با بهرهوری و ارتباطات است و محاسبات شخصی بیشتر بر محصولات طراحی شده با در نظر گرفتن کاربران نهایی، توسعه دهندگان و متخصصان فناوری اطلاعات تمرکز دارد.
بهرهوری و فرآیندهای کسبوکار
بخش بهرهوری و فرآیندهای تجاری شرکت مایکروسافت شامل مجموعهای از محصولات است که برای افزایش بهرهوری، ارتباطات و خدمات اطلاعاتی شرکت طراحی شدهاند. یکی از محصولات اصلی آن، مجموعه نرمافزار آفیس مایکروسافت است که شامل بخشهای تجاری و مصرفکننده میشود. این بخش همچنین شامل محصولات راهحلهای تجاری مانند پویا و همچنین سایت شبکه حرفهای LinkedIn است.
در سه ماهه دوم سال مالی 2022، بهرهوری و فرآیندهای تجاری 15.9 میلیارد دلار درآمد ایجاد کردند که 31 درصد از کل درآمد مایکروسافت را تشکیل میدهد. این میزان نسبت به سه ماهه سال قبل 19.3 درصد افزایش داشته است. درآمد عملیاتی این بخش با رشد 24.4 درصدی در سال گذشته به 7.7 میلیارد دلار در سه ماهه دوم سال مالی 2022 رسید که کمتر از 35 درصد از کل درآمد را به خود اختصاص داد.
مقالات پیشنهادی مرتبط: برای تکمیل دانستههای خودتان در این زمینه توصیه میکنیم مقالات شرکت علی بابا، ایده های پولساز و توییچ را در رسانۀ دانشگاه کسبوکار حتما مطالعه کنید.
ابر هوشمند
بخش ابر هوشمند شامل تمام محصولات سرور عمومی، خصوصی و ترکیبی شرکت مایکروسافت و همچنین خدمات ابری برای تجارت عبارت از Microsoft Azure، SQL Server، Windows Server، GitHub، Enterprise Services و غیره است.
برای سه ماهه دوم سال مالی 2022، ابر هوشمند 18.3 میلیارد دلار درآمد ایجاد کرد که بیش از 35٪ از کل درآمد را تشکیل میدهد.
ابر هوشمند با افزایش 25.5 درصدی نسبت به سه ماهه سال قبل، سریعترین بخش درآمد را در سه ماهه دوم مالی شرکت داشت. این بخش همچنین سریعترین رشد را از نظر درآمد عملیاتی داشت که با 26.3 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 8.2 میلیارد دلار رسید. درآمد عملیاتی ابر هوشمند تنها کمتر از 37 درصد از کل درآمد عملیاتی مایکروسافت را تشکیل میدهد که آن را به سودآورترین بخش از سه بخش شرکت تبدیل میکند.
محاسبات شخصی بیشتر
مایکروسافت بخش محاسبات شخصیتر خود را متشکل از محصولات و خدماتی توصیف میکند که هدف آنها قرار دادن “مشتریان در مرکز تجربه با فناوری ما” است. سیستمعامل ویندوز، محصولات بازی، جستجو و تبلیغات خبری همگی در این بخش گنجانده شدهاند.
در سه ماهه دوم سال مالی 2022، محاسبات شخصی بیشتر 17.5 میلیارد دلار درآمد ایجاد کرد که حدود 34 درصد از کل درآمد را شامل میشود. در حالی که درآمد 15.5 درصد در سال در این بخش رشد کرد، درآمد عملیاتی با 21.8 درصد افزایش در سال به 6.4 میلیارد دلار رسید. محاسبات شخصی بیشتر حدود 29 درصد از کل درآمد عملیاتی شرکت را تشکیل میدهد. با ادامه این مقاله در دانشگاه کسبوکار همراه ما باشید.
تحولات اخیر شرکت مایکروسافت
در 18 ژانویه 2022، مایکروسافت برنامهای را برای خرید اکتیویژن بلیزارد توسعهدهنده بازیهای ویدیویی به مبلغ 68.7 میلیارد دلار اعلام کرد. البته انتظار میرود این قرارداد در سال مالی 2023 بسته شود. به گفته مایکروسافت، این خرید آن را به سومین شرکت بزرگ بازی از نظر درآمد تبدیل میکند.
چگونه مایکروسافت تنوع و فراگیری را گزارش میکند
به عنوان بخشی از تلاش ما برای بهبود آگاهی از اهمیت تنوع در شرکتها، ما به سرمایهگذاران نگاهی اجمالی به شفافیت مایکروسافت و تعهد آن به تنوع، فراگیری و مسئولیت اجتماعی ارائه میدهیم.
ما دادههایی را که مایکروسافت منتشر میکند بررسی کردیم تا به شما نشان دهیم که چگونه تنوع هیئتمدیره و نیروی کار خود را گزارش میکند تا به خوانندگان کمک کند تا تصمیمهای تحصیلی خرید و سرمایهگذاری را بگیرند.
اطلاعات پروفایل شرکت مایکروسافت
شرکت مایکروسافت در توسعه و پشتیبانی نرمافزار، خدمات، دستگاهها و راهحلها شرکت میکند و از طریق بخشهای تجاری زیر عمل میکند: بهرهوری و فرآیندهای تجاری. ابر هوشمند و محاسبات شخصی بیشتر بخش بهرهوری و فرآیندهای کسبوکار شامل محصولات و خدمات در مجموعه خدمات بهرهوری، ارتباطی و اطلاعاتی شرکت است که دستگاهها و پلتفرمهای مختلف را در بر میگیرد. بخش Intelligent Cloud به خدمات عمومی، خصوصی و ترکیبی محصولات و خدمات ابری شرکت اشاره دارد که میتواند به کسبوکار مدرن قدرت دهد.
بخش محاسبات شخصی بیشتر شامل محصولات و خدماتی است که در جهت منافع کاربران نهایی، توسعهدهندگان و متخصصان فناوری اطلاعات در همه دستگاهها هستند. این شرکت همچنین سیستمعاملها را ارائه میدهد. برنامههای کاربردی بهرهوری متقابل دستگاه، برنامههای کاربردی سرور، برنامههای کاربردی راهحلهای تجاری، ابزارهای مدیریت دسکتاپ و سرور، ابزار توسعه نرمافزار، بازیهای ویدیویی، کامپیوترهای شخصی، تبلت، کنسولهای بازی و سرگرمی، سایر دستگاههای هوشمند و لوازم جانبی مرتبط این شرکت توسط پل گاردنر آلن و ویلیام هنری گیتس سوم در سال 1975 تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در ردموند است.
رشد قوی شرکت مایکروسافت
شرکت مایکروسافت (MSFT) با درآمدهای قوی و رشد درآمد از همهگیری کووید-19 حمایت کرده است. کسبوکار رایانش ابری این شرکت یک محرک اصلی بوده است؛ زیرا در میان گسترش اقتصاد کار و تحصیل از خانه، تعداد فزایندهای از مشاغل تقاضای خدمات ابری دارند. مایکروسافت اکنون بر تقویت تجارت بازی خود تمرکز کرده است که از این همهگیری نیز سود برده است. در یک گام بزرگ، این شرکت اعلام کرد که با خرید غول بازیهای ویدیویی Activision Blizzard Inc. (ATVI) – سازنده بازیهای محبوبی مانند Call of Duty و World of Warcraft – به مبلغ 68.7 میلیارد دلار موافقت کرده است.
سرمایهگذاران نظارهگر خواهند بود تا ببینند که آیا شرکت مایکروسافت میتواند عملکرد مالی قوی خود را در زمانی که این شرکت در 25 ژانویه 2022 درآمد را برای سه ماهه دوم سال مالی 2022 گزارش میدهد، حفظ کند. سال مالی مایکروسافت (سال مالی) در ژوئن به پایان رسید. تحلیلگران انتظار دارند سود هر سهم (EPS) افزایش یابد؛ اما با کمترین سرعت در شش فصل گذشته. انتظار میرود درآمد نیز افزایش یابد؛ اما در کمترین حد خود در چهار فصل اخیر.
مقالات پیشنهادی مرتبط: برای تکمیل دانستههای خودتان در این زمینه توصیه میکنیم مقالات استارباکس، شرکت های ایلان ماسک و تسلا موتورز را در رسانۀ دانشگاه کسبوکار حتما مطالعه کنید.
معیار کلیدی رشد مایکروسافت
سرمایهگذاران همچنین بر درآمد بازیهای مایکروسافت متمرکز خواهند شد، معیاری کلیدی که میزان فروش این شرکت را از سختافزار، نرمافزار و خدمات مرتبط بازیهای ویدیویی خود میسنجید. مایکروسافت اعلام کرد زمانی که خرید اکتیویژن بلیزارد کامل شود که انتظار میرود در سال مالی 2023 اتفاق بیفتد، به سومین شرکت بزرگ بازی در جهان از نظر درآمد تبدیل خواهد شد. واضح است که چرا مایکروسافت به معامله اکتیویژن بلیزارد نیاز دارد. برای سه ماهه دوم مالی اخیر، تحلیلگران انتظار دارند درآمد حاصل از کسبوکار بازیهای فعلی مایکروسافت با کندترین سرعت خود در هفت فصل گذشته افزایش یابد.
سهام مایکروسافت در سال گذشته نسبت به بازار گستردهتر عملکرد بهتری داشته است. شکاف عملکرد بهتر سهام با بقیه بازار در اوایل ژوئن 2021 شروع به افزایش کرد.
متریک کلیدی
همانطور که در بالا ذکر شد، سرمایهگذاران بر درآمد بازیهای شرکت مایکروسافت نیز تمرکز خواهند کرد. این معیار کلیدی میزان فروش تولید شده توسط بخش بازی در بخش محاسبات شخصیتر شرکت را اندازهگیری میکند. این شامل فروش سختافزار Xbox و محتوا و خدمات Xbox، Xbox Game Pass و سایر اشتراکها، بازیهای ویدیویی، حق امتیاز بازیهای ویدیویی شخص ثالث، خدمات ابری، تبلیغات و موارد دیگر است.
مایکروسافت به دنبال گسترش بازیهای ویدیویی خود است، همانطور که اعلامیه اخیرش برای خرید Activision Blizzard کاملاً واضح است. این خرید، پس از تکمیل، بزرگترین خرید این شرکت خواهد بود. این دومین خرید بزرگ مرتبط با بازیهای ویدیویی در سال گذشته پس از خرید ZeniMax Media و ناشر بازی آن، Bethesda Softworks، تقریباً یک سال پیش به مبلغ 7.5 میلیارد دلار خواهد بود.
این خرید به طور چشمگیری اندازه تجارت بازی شرکت مایکروسافت را افزایش میدهد. اکتیویژن بلیزارد درآمد خالص 2.1 میلیارد دلاری را در سه ماهه سوم سال مالی 2021 گزارش کرد، دوره سه ماهه منتهی به 30 سپتامبر 2021. این رقم نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل 5.9 درصد افزایش داشت. در مقایسه، مایکروسافت درآمد بازی را در سه ماهه اول مالی خود 3.6 میلیارد دلار گزارش کرده است، این سه ماهه مصادف با سه ماهه سوم مالی اکتیویژن بلیزارد است.
مصرف سرگرمیهای بازی
درآمد بازیهای شرکت مایکروسافت در سال مالی 2021 که در ژوئن 2021 به پایان رسید، به طرز چشمگیری افزایش یافت؛ زیرا افرادی که در خانههای خود در میان همهگیری COVID-19 پناه گرفته بودند، مصرف سرگرمیهای بازیهای ویدیویی را افزایش دادند. درآمد سالانه بازیها 32.8 درصد افزایش یافت، بهطور قابلتوجهی سریعتر از نرخ سالانه 1.7 درصدی تعیینشده در سال مالی 2020 و سریعترین سرعت در حداقل پنج سال گذشته.
با این حال، رشد سریع در سه ماهه پایانی سال مالی 2021 شروع به فروکش کرد که طی آن درآمد بازی 10.6 درصد افزایش یافت. سپس در سه ماهه اول سال مالی 2022 به 16.2 درصد سالانه افزایش یافت. برای سه ماهه دوم سال مالی 2022، تحلیلگران انتظار دارند درآمد مایکروسافت از بازیها 7.9 درصد رشد کند که کندترین سرعت از زمان گزارش شرکت کاهش درآمد بازی در سه ماهه سوم سال مالی 2020 است. برای تمام سال مالی 2022، تحلیلگران انتظار دارند درآمد سالانه بازی 6.8٪ افزایش یابد.
مقالات پیشنهادی مرتبط: برای تکمیل دانستههای خودتان در این زمینه توصیه میکنیم مقالات پیشنهاد کار تولیدی، شرکت تنسنت و شرکت آمازون را در رسانۀ دانشگاه کسبوکار حتما مطالعه کنید.
نقطه اوج شرکت مایکروسافت
نقطه عطف نمادین زمانی رخ داد که IBM قصد داشت یک رایانه شخصی راهاندازی کند؛ اما فاقد سیستمعامل بود. در حالی که مایکروسافت سیستمعاملی نداشت، بیل گیتس در 12 آگوست 1981 با موفقیت به IBM بلوف زد تا برنده قرارداد شود. صد هزار دلار و مجوز آن را به IBM برای حق امتیاز بر روی هر رایانه شخصی که تولید میکرد، داد. راهاندازی IBM PC موفقیت بی سابقهای بود و فروش ناخالص مایکروسافت را به 55 میلیون دلار در سال 1983 رساند. این شرکت در سال 1986 با قیمت 21 دلار به ازای هر سهم به سهامی عام تبدیل شد.
محبوبترین برندهای مایکروسافت شامل ویندوز، آفیس 365، بینگ، ام اس ان، اسکایپ، اکسچنج و برنامههای ابری Azure، SQL Server و دات نت هستند. همچنین مایکروسافت سیستم بازیهای ویدیویی XBOX را تولید میکند و با خرید غول بازیهای ویدیویی بلیزارد/اکتیویژن موافقت کرده است. شرکت مایکروسافت جزء سه شاخص بزرگ معیار است: میانگین صنعتی داوجونز (DJIA)، استانداردند پورز 500 (S&P 500) و شاخص Nasdaq-100.
از ثروتمندترین افراد جهان چه میدانید؟ دانشگاه کسبوکار در حال گسترش فرهنگ کسبوکار بین جوانان ایرانی میباشد. به راحتی با یادگیری ترفندهای کسبوکار به راز زندگی ثروتمندترین افراد جهان پی ببرید. با اعلام نظرهای خود در خصوص مقالات ما را همراهی کنید.